سرخط خبرها
خانه / دانش و فن آوری / عملکرد بازی های ایرانی در گوگل پلی چگونه است؟ – دنیای فناوری اطلاعات

عملکرد بازی های ایرانی در گوگل پلی چگونه است؟ – دنیای فناوری اطلاعات

اگر صنعت بازی ایران در چند سال گذشته دست خوش پیشرفت های گوناگونی شده در وهله اول به تغییر تفکر خود سازندگان بر می گردد
در گوگل پلی هم بازی های کپی زیادی وجود دارند که به موفقیت های فراوان رسیدند

هزینه ساخت گیم به قدری زیاد است که بازار ایران به تنهایی و در بسیاری از موارد کفاف هزینه های تولید را نمی دهد و مجبوریم به بازارهای بزرگتری وصل شویم.

برخی توسعه دهندگان تا حد زیادی مقصر هستند. توسعه دهنده ای که تنها هدفش درآمدزایی است و نه خلق یک بازی تاثیرگذار و هنرمندانه، صرفا به سمت کپی کردن آثار پر فروش قبلی می رود. متاسفانه کاربران نیز به همین بازی های سطحی راضی شده اند.

این از روش نخست، اما یک راه دیگر هم وجود دارد که کمتر سازنده ایرانی به خاطر محدودیت ها به سراغ آن می رود:

شمشیر تاریکی در سطح بین‌ المللی استقبال خوبی داشت و فروش بازی در گوگل پلی بیشتر از ایران بود. به طور کلی به‌ نظر می‌ رسد که در حال حاضر فرهنگ پرداخت پول برای بازی‌ های ویدیویی خیلی در کشور ما جا نیفتاده‌ است. عمده مشکل هم به فراگیر بودن نسخه‌ های کرک شده و غیرقانونی بازی‌ ها و عدم وجود بازی‌ های خارجی بصورت رسمی در ایران بر می گردد.

عملکرد شمشیر تاریکی

به صورت میانگین نسخه های پولی شمشیر تاریکی در اپ استور ماهانه به صورت میانگین بین ۸ تا ۹ هزار دانلود را دارند. این رقم برای گوگل پلی به ۴ هزار می رسد. شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور (Shadow Blade Reload) در کافه بازار ۲ هزار نصب فعال دارد.

صادرات نرم افزار خیلی هم سخت نیست

یکی از آن ها را بالاتر گفتیم، با ساخت بازی های بهتر و تشویق خود کافه بازار امید داشته باشیم که ذائقه مخاطب تغییر کند. بازار می تواند به واسطه اضافه کردن بخش منتخب منتقدین (Editor’s Choice) که کمبودش در مارکت های ایرانی بسیار احساس می شود، کاربر را به سمت بازی های خوب سوق دهد.

عملکرد خروس جنگی در بازار ایرانی نسبت به گوگل پلی قابل مقایسه نیست. بازی در ایران بسیار موفق بود و بیش از ۶ میلیون کاربر داشت. با این وجود از عملکرد بازی در بازار خارجی شگفت زده شدیم و انتظار این حجم از استقبال در مدت زمانی کوتاه را نداشتیم؛ بازی در کمتر از دو ماه توانست ۱۵۰ هزار کاربر جذب کند.

صد در صد به نظر من بازیسازان داخلی باید انتشار بازی در جهان را مد نظر داشته باشند. بازار داخلی ما اندازه کوچکی دارد و هر نوع بازی متاسفانه در داخل ایران شانس موفقیت ندارد. از مزایای بازیسازی این است که حد و مرز بی معنی است و هر تیمی از هر جای دنیا می‌تواند محصول خودش را در اختیار همه جهان قرار دهد.

video games are expensive

همه بازی های خوب در گوگل پلی دیده نمی شوند؛ نسخه اندروید بازی معروف Game Dev Tycoon در مدت زمان مشابه ۵۰ درصد بیشتر از iOS فروخت. در حالی که Hidden Folks در گوگل پلی فروش کمتری را نسبت به اپ استور تجربه کرد.

فن افزار تاکنون دو نسخه از شمشیر تاریکی را در مارکت ها عرضه کرده است؛ Shadow Blade و پورت ورژن پی سی برای اسمارت فون ها که Shadow Blade Reload نام دارد. البته برای اندروید یک نسخه رایگان از شمشیر تاریکی نیز در گوگل پلی انتشار یافت.

البته هر قسمت ۴۱۱۴۸ معمولا بیش از ۲۰ هزار بار دانلود می شد و از آن طرف مهدی فنایی با انتشار پکیج رایگان هر چهار قسمت بازی به همراه پرداخت های درون برنامه ای، توانست کاربران ایرانی بیشتری را به سمت عنوان تحسین شده اش بکشاند.

اما فقط روی آوردن بازیسازان به گوگل پلی یا حتی اپ استور کافی نیست. از آن طرف باید دیدگاه بعضی گیمرهای ایرانی هم تغییر کند؛ توسعه دهنده برای ساخت بازی زحمت می کشد. جالب اینجاست بازی ها با قیمت خیلی کمتری نسبت به بازار جهانی در مارکت های ایرانی عرضه می شوند و باز تعدادی نسبت به قیمت بازی ها معترض هستند.

بازی های خوبی بودند که به موفقیت های مالی رسیدند. از طرفی در تمام دنیا معضل عدم استقبال کافی بازیکن ها، حالا به دلایل دیگر، دیده می شود ولی بازیسازی صنعت پر هزینه ای است و با توجه به اینکه فعلا این مسئله در ایران ضرر زیادی به بازیسازان می زند می تواند مانع بزرگی برای ادامه مسیر موفقیت عناوین موبایل باشد.

طرح مسئله ساده است، راه حل چیست؟

از آن طرف محبوبیت بیشتر اسمارت فون ها و در ادامه این اتفاق حضور مارکت های ایرانی به خصوص کافه بازار، این بستر را برای توسعه دهندگان بازی های ویدیویی فراهم کرد تا به ساخت بازی های کوچک تر، نه از دید ارزش بلکه حجم تولید و بودجه، روی بیاورند.

برای نشر بازی در گوگل پلی، چاره ای جز این نیست که وانمود کنیم در خارج از ایران هستیم. برای این کار می بایست یک سرور مجازی در خارج از کشور اجاره کرد که هزینه ماهیانه آن چیزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین برای هزینه ثبت نام، باید یک کارت اعتباری ۲۵ دلاری هم تهیه کنید. برای همه این کارها (دور زدن تحریم ها) سایت های ایرانی مختلفی وجود دارند که این خدمات را ارائه می کنند و با کمی جستجو می توانید گزینه های مختلفی پیدا کنید.

کافه بازار به تنهایی جوابگوی نیاز توسعه دهندگان نیست

تقریبا یک سال پیش مهدی فنایی در گفت و گویی با یکی از وب سایت های بازی فارسی عنوان کرد که اپیزود چهارم ۴۱۱۴۸ بعد از دو ماه عرضه، حدود ۱۲ هزار دانلود را تجربه نمود که با توجه به قیمت ۳۰۰۰ تومانی آن می توان اینگونه تخمین زد که در این مدت بازی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در آمده داشته است.

بعد از عرضه اپیزود چهارم، بعضی کانال های تلگرام نسخه رایگان بازی را در اختیار کاربران قرار دادند که ضرر جبران ناپذیری به توسعه دهنده زد

اگر در کنار این مسئله عنوان تان رانر نیز باشد که دیگر نصف راه موفقیت را رفته اید. هر چند خود سازندگان بی تقصیر نیستند ولی همانطور که قبلا گفتیم اکنون بزرگترین تهدید بازی های موبایل ایرانی «بازیکن ها» هستند. مهدی فنایی، سازنده بازی ماجراجویی ۴۱۱۴۸، در گفت و گویی با دیجیاتو و در واکنش به این مسئله می گوید:

شمشیر تاریکی یا همان Shadow Blade موفق ترین بازی موبایل ایرانی در بازار جهانی است. ساخته استودیوی فن افزار نقدهای خیلی مثبتی را دریافت کرد و شرکت معروف Crescent Moon Games وظیفه انتشار این عنوان را به عهده گرفت. جالب اینجاست از لحاظ دانلود، شمشیر تاریکی جزو سه بازی برتر این کمپانی در گوگل پلی قرار دارد.

البته به خاطر هزینه زیاد جذب بازیکن در بازار خارجی، پشتیبانی تبلیغاتی از خروس جنگی را ادامه ندادیم و درآمد بازی نیز به قدری نبود که بتوان از آن برای تبلیغات استفاده نمود. بنابراین تصمیم گرفتیم تا روند جذب کاربر را متوقف کرده و تمرکز را روی خروس جنگی ۲ که در دست ساخت است بگذاریم و برای پروژه های بعدی، جدی تر بازار جهانی را هدف قرار دهیم.

عملکرد خروس جنگی

نمایی از عملکرد سی روز گذشته خروس جنگی در اپ استور؛ بازی در روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ برای iOS منتشر شد.

مدیر عامل مدریک در ادامه صحبت هایش با دیجیاتو می گوید:

مهدی فنایی با عرضه ۴۱۱۴۸ روی گوگل پلی رکورد سریع ترین دانلود را بین بازی های موبایل ایرانی جا به جا کرد. میان عناوین داخلی، بازی در کمترین زمان به رکورد دانلود ۵۰۰ هزار رسید و هم اکنون با میانگین امتیازی ۴٫۴۶ از بین ۹۰۰۰ رای توانسته بعد از خروس جنگی پرامتیازترین بازی ایرانی در گوگل پلی لقب می گیرد.

برای اینکه بدانیم بازی های ایرانی در پلی استور چه عملکردی داشته اند نگاهی به استقبال خارجی ها از سه بازی اول داشته ایم و در صحبتی با توسعه دهندگان بازی ها، مقایسه ای با بازار داخلی انجام داده ایم.

حرف های بالا را محمد مهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیوی مدریک که بازی موفق خروس جنگی را در کارنامه دارد در گفت و گو با دیجیاتو عنوان می کند. اینکه مخاطبین داخلی را به سمت بازی های خوب بکشانیم راه حل خوبی است ولی به اعتقاد بهفرراد برای بقای تولید کننده در صنعت باید رویکرد عرضه جهانی را نیز پیش بگیریم.

عملکرد بازی های ایرانی در گوگل پلی چگونه بوده است؟

بازی های ایرانی خوب زیادی هستند که شانس موفقیت در بازار جهانی را دارند و متاسفانه توسعه دهندگان اهمیت چندانی به آن ها نمی دهند. تجربه ثابت کرده حتی اگر ناشر بزرگی پشت بازی نباشد و یا سازنده تبلیغ نکند، باز با اتکا به کیفیت ساخته می توان به فروش در بازار جهانی امیدوار بود.

خروس جنگی که با نام Rooster Wars میان بازیکن های خارجی شناخته می شود، در فاصله زمانی کمی نسبت به ۴۱۱۴۸ روی مارکت گوگل پلی منتشر شد. خروس جنگی تاکنون با میانگین ۴٫۵ از میان حدود ۴۰۰۰ رای پر امتیازترین بازی ایرانی فروشگاه پلی استور است. بهفرراد پیرامون عملکرد بازی در بازار خارجی و داخلی می گوید:

کافه بازار هم اکنون ۳۵ میلیون کاربر دارد. گزارشات نشان می دهند به صورت میانگین بازی ها و اپلیکیشن هایی که در میان ۱۰ پرفروش کافه بازار قرار دارند روزانه ۱۰ میلیون تومان درآمدزایی می کنند. در ادامه و تا رتبه ۵۰ هم این عناوین در روز حدودا ۵۰۰ هزار تومان به دست می آورند.

از همان ابتدای موفقیت بازی موتوری این مسئله دیده می شد و برخلاف بازار کشورهای خارجی که ترندهای محبوب بین کاربران هر از چندگاهی تغییر می کنند، در اینجا هنوز کافیست برای آرت بازی هایتان از فرهنگ ایرانی قدیمی الهام بگیرید تا بازیکن ها جذب شوند.

اینکه بگوییم این بازی ها فدای برنامه «بهبود سلیقه مخاطبین» شده اند حرف درستی نیست. حتی اگر بازیسازان به سمت آثار مفهومی بروند باز تغییر ذائقه گیمرهای موبایل ایرانی زمان بر است. بنابراین تا آن موقع که یک پایان شاد ببینیم احتمالا عناوین بیشتری به همین سرنوشت دچار می شوند. البته خیلی هم منفی به قضیه نگاه نکنیم.

رقم نسبتا خوبی است. صنعت گیم حداقل در زمینه بازی های موبایل در مسیر درستی قرار گرفته اما اخیرا با یک مشکل بزرگ جدید دست و پنجه نرم می کند: بازی های «خوب» دیده نمی شوند. کاربران کافه بازار درگیر چند سبک و گرافیک خاص شده اند. قضیه هم مربوط به امروز یا چند ماه گذشته نیز نیست.

مقصرین اصلی کدامند؛ بازیسازان یا بازیکن ها؟

نسخه ای که در گوگل پلی انتشار یافته، ورژن رایگان همین پکیج با زبان انگلیسی است که البته تبلیغات جایگزین پرداخت های درون برنامه ای شده اند. مهدی فنایی پیرامون عرضه بازی در فروشگاه پلی استور و استقبال بازیکن ها از ۴۱۱۴۸ می گوید:

عدم استقبال از بازی های موبایل خوب ایرانی معضل بزرگی است. پارادوکس، بدو دهقان بدو، فرش، مگنیس، شمشیر تاریکی آخرین جنگاور و حتی لایو تی وی تایکون از جمله عناوین با کیفیتی هستند که آنگونه که باید در بازار دیده نشدند. در این بین استودیوی سازنده بدو دهقان بدو به خاطر استقبال کم مخاطبین از بازی بسته شد.

انتشار بازی در یک مارکت جهانی، درس ها و تجربه های زیادی برای توسعه دهندگان خواهد داشت و کمترین شان این است که خود را با دیگر رقبای بین المللی مقایسه خواهند کرد. تصور نمی کردم تا به این اندازه به بازی روی خوش نشان داده شود. اینکه بسیاری از کاربران اشاره می کردند که مشابه چنین بازی ای را قبلا تجربه نکرده اند، یعنی نوع فرهنگ و دیدگاه ما ایرانی ها (یا توسعه دهنده هر کشوری دیگری) می تواند اثری متفاوت از دیدگاهی متفاوت خلق کند.

گوگل پلی

نمایی از عملکرد ۴۱۱۴۸ در سی روز گذشته؛ با استناد به آمار وب سایت Sensor Tower بازی در ماه ژانویه بیش از ۲۰۰ هزار دانلود داشته است. ۴۱۱۴۸ در ابتدای عرضه اش بین ۲۰ بازی برتر ماجراجویی و رایگان در آمریکا نیز قرار گرفته بود.

صنعت گیم ایران باید جدی تر به مقوله بازار جهانی نگاه کند و با توجه به گفته های بهفرراد، به نظر می رسد که بعضی تولید کنندگان داخلی هم در همین مسیر قدم بر می دارند:

در حال حاضر تنها منبع درآمد بازی، تبلیغ هایی هستند که پس از پایان هر اپیزود به نمایش در می آید (۴-۵ ویدئوی تبلیغاتی در کل بازی) و با وجود گذشت تقریبا ۲ ماه از پیاده سازی این تبلیغات، بازی نزدیک به ۱۰۰۰ دلار درآمد داشته است. مطمئنا این درآمد راضی کننده نیست اما رایگان منتشر شدن بازی، می تواند باعث جذب کاربر و شناخته شدن توسعه دهنده برای بازی های بعدی باشد.

41148

هی تاکسی

اکنون یک سوالی مطرح می شود: آیا گوگل پلی می تواند روزنه امیدی باشد برای سازندگانی که بازی هایشان با وجود کیفیت بالا با استقبال کم مواجه شدند؟ امیر حسین فصیحی در این رابطه به دیجیاتو می گوید:

با توجه به گفته های امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت فن افزار، موفقیت های شمشیر تاریکی بیشتر در بستر اپ استور اتفاق افتاد و بعد از آن فروشگاه گوگل پلی مهمترین جایگاه را داشت:

اگر صنعت بازی ایران در چند سال گذشته دست خوش پیشرفت های گوناگونی شده در وهله اول به تغییر تفکر خود سازندگان بر می گردد. دیگر بازیسازان نمی خواهند راه چند ساله را یک شبه بروند و از همان ابتدا آنچارتد بسازند، بلکه حالا پله های موفقیت را یکی یکی بالا می روند.

کافه بازار

نسخه اولیه شمشیر تاریکی سال ۲۰۱۴ برای تلفن های هوشمند منتشر شد

جدا از اینکه امیدواریم انتشار بازی های خوب و تغییر ذائقه بازیکن های موبایل پایانی به قضیه تک ترندی عناوین اسمارت فون ها باشد و درصد بیشتری از بازی های ارزشمند، فارغ از هر گونه سبک و آرتی که دارند، به موفقیت در بازار داخلی برسند تا سازنده با پشتوانه بهتری به بازار جهانی نگاه کند.

بازار جهانی می تواند تولید کننده ها را امیدوار کند. بازار داخلی به اندازه کافی کفاف هزینه های زیاد تولید را نمی دهد.

صادرات نرم افزار خیلی هم کار سختی نیست. ایده و دانش کافی می خواهد.

فکر می کنم بازار تا حد زیادی تلاش خودش را برای معرفی بازی های خوب می کند. در قبال عرضه بازی های کپی هم برخی از مسئولین کافه بازار ابراز نارضایتی کرده اند. شاید کار درست این باشد که بازی ساز به طور هم زمان هم بازار را در نظر بگیرد و هم به دنبال تولید اثری مفهومی، خلاقانه و سرگرم کننده باشد.

هر چند ثبت بازی ها در پلی استور چالش های کمتری دارد ولی بازیسازان ایرانی زیادی به عرضه عناوین شان در این فروشگاه روی خوش نشان نمی دهند. در این بین ۴۱۱۴۸، شمشیر تاریکی (Shadow Blade)، خروس جنگی (Rooster Wars) و بچه پرروها (Bubble Man: Rolling) نسبت به بقیه عناوین معدود ایرانی گوگل پلی موفق تر ظاهر شده اند.

اما با توجه به محدودیت هایی که مطرح است، چگونه می توان بازی ها را به عنوان یک توسعه دهنده مستقل در گوگل پلی منتشر کرد؟ در حالت عادی باید اکانت توسعه دهنده خود را ۲۵ دلار شارژ کنید. سازنده نیز ۷۰ درصد از درآمد بازی را به دست می آورد. اما داستان ثبت بازی برای ایرانی ها را از زبان مهدی فنایی می شنویم:

جدا از اینکه در اختیار گذاشتن یک دسته بندی جداگانه برای عناوین بتا (Early Access) کمک کند تا این بازی ها بیشتر دیده شوند و سازنده به هدفش که دریافت بازخوردهای کاربران پیش از عرضه نسخه اصلی است نزدیک تر گردد. قوانین دست و پا گیر و انحصار طلب بازار نیز گاهی اوقات اجازه نمی دهد تا توسعه دهنده ساخته اش را بهتر تبلیغ کنند.

به خاطر محدودیت های کنونی که اپل برای توسعه دهندگان ایرانی ایجاد کرده اپ استور با وجود فروش بیشتر اپلیکیشن ها و بازی ها، حداقل در زمان کنونی که این مطلب را می نویسیم گزینه مناسبی برای خیلی از سازندگان مستقل عناوین موبایل داخلی به نظر نمی رسد. بنابراین یک انتخاب بهتر دیگر می ماند: گوگل پلی.

درباره ی back120

همچنین ببینید

بالاخره سهم اندروید اوریو از بازار به بیش از یک درصد رسید – دیجیاتو – دنیای فناوری اطلاعات

گوگل ساعاتی پیش آمار توزیع نسخه های مختلف اندروید برای ماه فوریه را منتشر کرد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *